Cap
Verde øerne.
Vi
havde nogle gode og spændende dage på Cap Verde øerne.
Det er altså en del af Afrika med hvad dertil hører,
men bærer dog spor af,
at europæerne har været der længe og fortsat ønsker
at hjælpe den lille nation godt på vej.
Vi ankom til øen St. Vincent, hvor vi lå i 4 dage. Vi fik handlet,
vasket tøj og gået på Internettet. Den 8/11 stævnede
vi ud af havnen med en god halvvind. I strædet mellem St. Vincent og naboøen
blev vi mødt af den kendte hårde vind. Denne gang havde vi den agten
fra, så den gav os en god fart.
Gennem hele natten havde vi fin vind og gjorde mellem 5 og 8 knob, så vi
var sikre på at nå Praia på øen St. Santiago inden det
blev mørkt. Det er ikke rart at ankomme til en havn eller ankerplads i
buldrende mørke.
Den 9/11 var vi i Praia kl. 1500. Vi kastede anker i bugten og fik godt hold.
Ole, Anders og jeg tog gummi’en ind til stranden for at finde et fadølsanlæg
samt hvor vi evt. kunne tanke vand og få et bad. Inde ved stranden blev
vi straks mødt af en meget snavset mand, der ville passe på båden.
Vi gik hen til ”Club Nautico”, som nu kun er en ruin.
Vi landede på et værtshus, hvor vi fik de velfortjente øl.
Der var også fødselsdagsselskab, så vi fik en bid af fødselsdagskagen
også. På toilettet fik vi vasket hår og arme i Ferskvand.
Da vi skulle hjem var det blevet mørkt. Ved gummi var der 3 mand, som
nu diskuterede hvem der skulle have betaling for at holde øje med gummi.
Der var kommet brænding nu, så vi valgte et godt tidspunkt, fik skubbet
gummi’en ud, men inden jeg nåede at slå motor benet ned, åbne
for benzinen og trække i startsnoren, havde den næste bølge
nået os, og vi blev kastet tilbage på stranden. Det gentog sig en
gang mere. Det må have set morsomt ud. Da vi endelig kom fri af bølgerne
ved at ro, ville motoren ikke trække. Sikkerhedssplitten er gået,
tænkte jeg, men pludselig trak motoren, og vi kom ud på COSMOS, drivvåde.
Ferskvandsbaderiet i værtshusets håndvask var igen erstattet af saltvand.
Til højre for os lå en svensker. Vi spurgte, hvor han skulle hen. ”Jeg
ve tinte riktikt, kanske Brasil eller Tobago”. De bestemte sig senere at
gå til Brasilien. Man tager ikke forhastede beslutninger, det er der ingen
grund til.
Den 11/11 var vi på en fin tur rundt på øen.
Den 12/11 sejlede vi ud i svag vind g strømmen imod. Motoren måtte
arbejde de næste 4 timer, men SÅ kom vinden, 17 m/s på halvvind
og store dønninger, så vi rebede storen til 2. reb. Vi havde fint
besøg af delfiner, som fulgte os et stykke tid.
Vi ankom til øen FOGO kl. 1130. Jeg havde tidligere kontaktet FTLF’s
kontaktperson, Morten Vincent på FOGO. Han var ikke på havnen som
lovet, men vi formede at ankre op i en meget vanskelig havn med store dønninger
og vanskelige forhold for ankeret til at holde. Morten dukkede op senere. Han
er en herlig gut, såkaldt ”lykkeridder”, som flyttede til øen
for 10 år siden. Han taler perfekt kreolsk. Han lever af at have lystfiskere
boende i sit lille lejlighedskompleks og sejle dem til haj og andre storfisk
resultater.
Den 13/11 blev en helt speciel dag, som vi ALDRIG glemmer. Der skete simpelt
hen så meget, så det næsten ikke er til at fatte:
Morten var på havnen kl. 08 med en 200 l tromle med drikke bart vand. Vi
skulle tilbage på COSMOS, fordi båden skulle ligge ved kajen og have
vand på, og vi have lidt travlt, fordi der ville komme en færge om
1½ time. Ned i gummi. Det blev vanskeligt, for nu var der kæmpe
dønninger. Der skulle lægges taktik. Vi fandt et godt tidspunkt.
Alle mand på nær mig op i gummi, skubbe ud, motor benet skulle ned, åbnes
for benzin, luftskruen løsnes, chokeren ud, trække i snoren. Vi
synes ligesom at DET havde vi prøvet før. Der kom en Kæmpedønning,
løftede os tilbage mod slæbestedet, videre hen mod en betonmur og
rundt mod en stensætning med meget ru sten. Vi så for os at vi ville
blive kastet i vandet og gummi blevet revet op på Stenene. Bent stod på havnen
og tænkte: hvor blev de dog af. Det var ikke let. Vi blev alle pjask våde
og kom da til sidst ud til en midlertidigt fikseret båden, men kunne ikke
garantere Cosmos. Ankeret op, hen til kajen. Her var dønningerne så voldsomme,
at Cosmos blev kastet frem og tilbage, og fortøjningen agter, som var
et tacklet øje, sprang som sytråd. Nå, vi fik vandet på,
tilbage og ankre op.
Vi blev nu pakket ind i Mortens lukkede VW transporter med en tom 200 l tromle,
hummertejner, alt muligt grej og ingen steder at sidde, og så gik det ud
af toppede brosten mod byen. Programmet var: banken, grønt/frugtmarked,
forretning for at købe shampoo og håndklæder/lagner, fordi
vaskeriet på Cap Verde havde stjålet halvdelen af vasketøjet,
tur til øens vulkankrater, i supermarked, hjem til Morten og drikke kaffe
og få et bad, og vi skulle også købe diesel.
En lokal, Raoul, blev sat til at se efter Cosmos og passe på gummi, der
lå ved en rampe med tanken fyldt med benzin.
Vi nåede det meste, og så gik det op ad vulkanen i Mortens 4-hjulstrækker.
Pludselig begyndte den at koge. Et stenslag i køleren havde gjort den
utæt. Ved hjælp af vores dyrebare drikkevand og lidt cola kom vi
til kraterranden og kørte ind i vulkanen. Så ville bilen ikke mere.
Vi begyndte at gå. Hold op, hvor var det varmt. Der kom en lastbil, den
kom vi op på ladet af. Rasle rasle ned til en lille landsby i krateret.
Det sidste udbrud var i 1995. Landsbyen er selvforsyn ende med vin, majs, frugt,
honning, ost. Vi spiste på den lokale restaurant, fik Wahoo-bøffer.
Wahoo-en er havets hurtigste fisk. Det smagte godt. Bag restauranten stod et æsel.
Det havde cowboybukser på bagbenene og en stor rød strikket sweater
på resten af kroppen med forbenene gennem ærmerne. Der er for at
beskytte det mod fluer. Der var så mange fluer, så æslet ville ”gå ud
af sit gode skind” hvis det hele tiden skulle vifte fluerne væk.
Tilbageturen foregik med lokal ladvogns-taxi. Rasle rasle. Vi var godt nok ømme
i vore bagdele, da vi nåede ned i byen. I supermarkedet og købe
ind, derefter til Morten for at få kaffe og bade. Medens vi var hos morten
ringede Raoul og sagde, at Cosmos’s fortøjning agter var sprunget.
Han havde midlertidigt fikseret båden men kunne ikke garantere for at det
holdt. Jeg har aldrig set 6 mand komme SÅ hurtigt ud af huset. Ind i Mortens
VW transporter- rasle rasle ned til havnen. Cosmos lå lige midt i havnen
for ankeret alene. Vi kom om bord og fik fortøjet ordentligt. Det blev
aftalt, at vi skulle købe diesel næste dag. De varer, vi havde købt,
kom ombord. Halvdelen af gummi’s benzin var væk. Det er vist meget
almindeligt – dér.
Vi holdt ankervagt hele natten. På et tidspunkt var vi kommet så tæt
på stenene, at vi ikke turde vente med at flytte. Ankeret op, flytte endnu
engang. Dønningerne kom buldrende ind rundt om havnens mole og buldrede
ind i klipperne et par kabellængder fra os. Det lød uhyggeligt.
Næste dag fik vi handlet diesel. Ingen af færgerne var kommet i havn.
De kunne ikke risikere at blive slået ud af kurs i dønningerne.
Uden for havnen lå nu 2 skibe, en færge og et lille fragtskib med
2 containere. Passagererne blev lempet op i store robåde og LÆSSET
med passagerer, ingen med redningsveste, den lokale betjent i stævnen og
så roede mad gennem dønninger osv. ud til færgen. Sikken et
leben og skue.
Så snart vi kunne, lettede vi anker og forlod de Cap Verdiske øer.
Næste waypoint var Ile de Salut, nogle småøer ud for Fransk
Guiana, bedre kendt som Djævleøerne, hvor Henri charier alias ”Papillon” sad
fanget i et stykke tid. Forude ventede 1884 sømil Atlanterhav. Vi var
vel forberedte. Tankene var fulde og forsyningerne af mad og frugt tilstrækkelig.
Interesserede gaster kan
kontakte Gythe på 5477 0247 og få tilsendt et informationshæfte.
Mange
hilsener Poul Tousgaard.