Rejsebrev
DARWIN – SRI LANKA.
Andendagen
i Darwin var vi i byen og ordne forskelligt og bl.a. sondere muligheden
for at leje bil, så vi kunne lave en tur på egen
hånd. Turistkontoret var meget behjælpeligt og sørgede
for billeje samt reservation på forskellige overnatningssteder.
Da vi kom tilbage til gummibåden og skulle ud til Cosmos, skulle
der padles, fordi motoren jo var gået i stykker. DER VAR MEGET
STRØM, skulle jeg hilse og sige. Der er 5 m tidevandsforskel,
så der skal noget vand ud og ind, og det giver strøm. Vi
padlede ikke ud til Cosmos. Der skulle tages en hurtig beslutning. Jeg
skulle købe en ny påhængsmotor som erstatning for
den, der blev stjålet på Solomon-øerne. Forsikringen
dækkede, fordi jeg har en selvrisiko på 30.000 kr. Vi afleverede
damerne i yachtklubben og gik til en Yamaha-forhandler, pegede på en
15 HK motor og sagde, den ville vi købe. Sælgeren, der ikke
havde solgt noget den dag, sagde: Now you just made my day! Australierne
siger ikke OK eller All right. De siger ”No worries, mate”.
Jeg kunne få momsen tilbage, så der var ikke noget at spekulere
over. En chauffør kørte os til byen og fyldte benzindunken
op (ikke med i prisen), og vi blev sat af ved gummibåden, satte
motoren på og sejlede hen til yachtklubben, hvor pigerne stadig
sad. Sådan!! Motoren skal lige køres til og have fed olieblanding
de første 2 tankfulde. Jeg valgte en 2-takter. Den er lettest,
yder næsten det samme som en 4-takter, og er ikke så ømfindtlig
over for det salte miljø, som vi trods alt befinder os i til stadighed.
Vi fandt ud af, at ”Albatros” af Sønderborg, som vi
havde mødt tidligere på Vanuatu, var på land i byen.
Der havde været vrøvl med koblingen. Da der ikke kunne skaffes
reservedele, valgte de at ilægge en ny motor. Momsfrit naturligvis.
Det var meningen, at de skulle fra Darwin via Juleøen til Maldiverne
og Oman – Rødehavet, næsten samtidig med os. Historien,
hørte vi så senere, var at da de havde sejlet 1 time, var
der mislyde fra motoren. De returnerede. Mekanikeren formåede at
skylle motoren igennem med saltvand og ødelægge den, så nu
skulle de have en ny motor. De er nu blevet trætte af bøvlet
og har sat båden til salg. Vi følte virkeligt med dem.
Næste dag afleverede vi den lille påhængsmotor hos
mekanikeren, så den kunne blive køreklar igen. I yachtklubben
kunne vi benytte deres faciliteter, såsom varmt brusebad og mønt-vaskemaskine.
Der var forholdsvis billige spisemuligheder, men øllerne var dyre.
Der var mange folk hver aften, der sad og sled i det i baren for at holde
overskuddet oppe i klubben.
Vi mødte FTLF-kontaktpersonen Karsten Hauge og fru Vibeke. De
var særdeles hjælpsomme med alt. Karsten havde bl.a. en flaske
gas med, så jeg selv kunne dekantere over på de danske flasker.
Det gjorde jeg på COSMOS’s om aftenen. 2 gange sprang slangen
af med et ordentligt drøn. Jeg fik fyldt 15 kg flaske helt og
en anden næsten. Vi ville så have gas nok til Sri Lanka og
evt. helt til Indien. I Australien, hvor de er meget sikkerheds-orienterede,
har de kun deres eget system. Jeg var bange for, at de ville konfiskere
mine rustne flasker, så jeg gik stille med dørene.
Den lille krydsfok blev (endnu engang) afleveret til reparation. Den
havde fået en lille revne. Det er desværre ikke muligt at
købe nyt sejl, ellers havde jeg gjort det.
Jeg havde travlt i Darwin med alt det, der skulle ordnes. Vi skulle jo
også gerne på tur ind i landet og se lidt natur osv.
Den 18/10 blev en travl dag. Jeg blev sejlet ind til yachtklubben. Vi
brugte den store gummibåd og den nye motor. Den lille gummibåd
havde vi på slæb. Derfra gik jeg til et autotilbehørsfirma
og købte 4 stk. 20 l. dunke til diesel, en olietragt og 6 l. olie.
Det bar jeg den lange vej i middagsheden (og det var virkelig varmt)
ned til den lille gummibåd. Derfra til Yamaha-forhandleren og købte
en ny 4 HK Yamaha 4-takter. Den var på tilbud, og momsen refunderes.
Den vil jeg bruge hjemme og så sælge de 2 gamle motorer.
Den lille påhængsmotor var klar. Dens benzinsystem var meget
beskidt – og det tror jeg gerne, for den havde været 2 gange
rundt i brændingen i Caribien, den ene gang var Anja og Ole Hundevad
med. Alt sammen blev kørt tilbage til yachtklubben og lagt i den
lille gummibåd. Sejlet blev også hentet, så der var
læs på gummibåden. Alt vandet var væk ved anløbsbroen.
Der var kun vand som i en rendesten, så jeg måtte vente,
til der kom vand. Det er altså mærkeligt at se forskellen
på vandstanden. Der kan være en masse vand – eller
der er slet ingen vand, kun mudder. Motoren startede og kørte
fint.
Næste dag blev udlejningsbilen hentet, en Corolla med klimaanlæg.
Vi havde lånt en køleboks af Karsten og fik et par poser
is i. Det er systemet i AUS. Man kan købe poser med is overalt
for at køle de livsvigtige pilsnere ned.
Vi kørte mod Kakadu nationalpark. Gjorde dog holdt ved et sted,
hvor vi sejlede på Adelaide river og så store krokodiller.
De bliver fodret til glæde for turister. Maden bliver holdt på en
stang over vandet. Krokodillerne kan springe op i næsten hele deres
længde og hente maden. Disse saltvandskrokodiller var lige ved
at blive udryddet af jægere, indtil de blev fredet. Australierne
er meget glade for deres ”wildlife” og nyder at se alt fra
kænguruer til krokodiller, slanger, fugle, fisk og insekter.
Vi tog til Jabiru informationscenter og tilrettelagde de næste
dages vandreture i Kakadu nationalpark. Der var meget tørt, og
det var slet ikke sæson for at se noget godt. Vi fik dog set krokodiller,
kænguruer, flyvende hunde og en masse fugle og sommerfugle. Jeg
nød at kunne guide gasterne lidt, da de fleste af disse ting er
kendte for mig. Vi stod under en stor koloni af flyvende hunde. Da vi
kom hjem var Pernille rigtig blevet overskidt af disse store flagermus,
der spiser frugter.
Vi besøgte Ubirr, som er et helligt sted for aboriginals. Der
var en del fine hulemalerier, som er 5000 år gamle. De maler en
slags ”pindemennesker”, og det er kun mænd, de aftegner,
det er der ingen tvivl om. Hvordan jeg kan se det??? Jo, ser I, æh-øh,
nok om det.
En speciel tegning forestiller ”regnbueslangen”. Det er en
værre karl. Der var en landsby hvor et barn græd om aftenen.
Barnet fik noget forkert at spise og græd endnu mere. Det kunne
slangen ikke holde ud at høre på, så den kom frem
og åd alle i landsbyen. DERFOR oplever man ikke i dag et aboriginal-barn,
der græder, uden at det straks bliver trøstet.
Vi overnattede i en hytte med kun ét værelse. Pernille og
Helle delte ægtesengen, Dennis og jeg tog køjesengene. Der
var fine faciliteter med barbeque (BBQ)osv. Barbeque er noget, alle australiere
har. De er opstillet i parker og fællesområder, så folk
kan benytte dem gratis. De består af en stor jernplade, der opvarmes
af enten el eller gas. Iben spurgte autoudlejeren i Cairns, hvordan man
startede gasblusset i den autocamper, de lejede. Han svarede: på samme
måde, som du starter din BBQ. Iben: vi har ingen BBQ. Manden: HAR
I IKKE?????
Vi kørte videre til Kathrine, hvor vi sejlede på floden,
der løber ligesom i en stor slugt med klipper og rød jord.
Kendt fra turistbrochurer. Vi tog den mellemstore tur. (priserne er ret
voldsomme i AUS). Også her har regnbueslangen været på spil.
Det siges, at den bugtede sig frem i landskabet og lagde sig til hvile
på bunden af floden i dens bugtninger. Aboriginals drikker ikke
vand fra floden, de fisker ikke i den eller sejler på den eller
svømmer i den af frygt for, at hr. slange skal blive sur og komme
frem af dybet. Da vi svømmede i floden holdt vi øje med
krokodiller og slangehaler – ”no worries, mate”. Vi
havde dog bukser på, så maddingen ikke blev for fristende.
Vi kørte videre til Lichtfield nationalpark. Virkelig godt. Vi
gik en tur langs en bæk. 3 steder gik vi i vandet og badede i små vandfald.
Vandet var så rent, at vi kunne drikke det. Man ser intet affald.
Der var vejledning i, hvor langt man skulle gå væk, hvis
man absolut skulle forrette sin nødtørft udenfor de opstillede
toiletskure. Nede i strømhvirvlerne i små vandfald satte
vi os og stemmede imod med benene og kunne sidde i vandfaldet, så det
var naturlig jacuzzi-massage, vi fik. 2 af stederne var der en ret stor
varan, der var nysgerrig. Det var mest pigerne, den var interesseret
i. Den var vel 1 m fra dem. Fordi vi var i området i tørtiden,
var der begrænset med vand i vandfaldene, især de store vandfald.
Vandfald virker dragende på mig, jeg kan ikke få nok af dem.
Da vi kørte tilbage mod Darwin, røg vi ind i et enormt
regnskyl med lyn og torden. Lynene slog ned lige foran os. Det regnede
så voldsomt, at de fleste biler holdt ind til siden og afventede.
Det gjorde vi så også – man skal lytte til de signaler,
andre sender. Pludselig, lige foran bilen i venstre vejside, ramte et
lyn et træ. Det blev helt selvlysende og lignede et skelet, og
så var det væk. ”No worries mate”! Vi kørte
ind til en mango plantage. Der købte vi en kasse mangoer. De smagte
dejligt.
Turen havde varet 4 nætter og 5 dage. Prisen var halvdelen af,
hvad vi skulle have givet en tur-operatør. Vi synes, vi havde
fået rimelig meget ud af turen, fordi vi besøgte informationscentrene,
inden vi gik i gang med et nyt område.
Tirsdag den 25/10 lettede vi anker. Lagrene var fyldt op – der
ventede en lang tur til Juleøen. Vi var forberedte på, at
der kunne være en del strøm, at der kunne være dage
uden vind, og at vinden kunne være springende. Dette alt sammen
fordi vi var ca. 1 måned for sent på den. Tidligere på sæsonen
ville der være overvejende passatvind fra sydøst, men nu
var det perioden imellem passaten og monsunen, derfor!
Vi lagde til ved lystbådehavnen og blev clearet ud af toldvæsenet.
Vi fik diesel på, fyldt helt op inkl. De nye dunke, jeg havde købt.
Vi ville ikke mangle diesel, men havde dog ikke nok til hele turen. Det
ville kræve 1500 l.
Det
tog ikke ret lang tid, før vi fandt ud af, at det ville blive
en vanskelig tur. Juleøen ligger stik vest, og vinden var vestlig.
Det er godt nok ikke den fremherskende vind på dette tidspunkt,
men det var den ligeglad med. Vi røg hurtigt ind i vindstille,
og når der endelig var vind, sejlede vi i meget forkert retning.
Vi ville have været et smut på Ashmore øerne, som
ligger midtvejs til Juleøen, men opgav grundet tiden. Midt mellem
Ashmore og Australien er der nogle oliefelter, som man skal holde sig
5 sømil fri af. Sejlforholdene var så dårlige, at
det var svært at komme forbi. Vi fik 5 dage uden vind. Strømmen
skiftede, så nogle gange drev vi fremad med 1½ knob. Det
var for tidligt at fyre for meget brændstof af, så vi afventede.
Der var jo ingen fare. Vi lallede derudaf. Der kom jævnligt et
fly fra det australske kystværn eller toldvæsenet og spurgte
til os. Det var rart med lidt kontakt.
Vi fik vind på mors fødselsdag, den 6/11. Vi kom nu bedre
fremad. Der var en del liv i vandet, bl.a. en stor manta-rokke 5 m fra
båden. Den havde den ene ”vingespids” over vandet.
Der var delfiner, som legede, så vi hyggede os. Den 12/11 fik vi
Juleøen i sigte om bagbord ved midnatstid. Der var fuldmåne.
Vejret var perfekt sejlervejr.
Søndag den 13/11 kl. 0320 efter 19 døgn på havet
gled vi stille og roligt i fuldmåne rundt om nordøst-spidsen
af Juleøen. Vi passerede et par KÆMPE ankerbøjer,
der var uoplyste. Vi ankrede op på 9 m vand og fulgte retningslinierne
fra vores cruising-guide. Næste dag fik vi at vide, at vi skulle
bruge en af de mange udlagte bøjer for ikke at beskadige korallerne.
Jeg kunne også se, at vi lå på en sandklump midt i
nogle koraller, det var ikke for heldigt, men hvad skal man gøre
midt om natten? Forholdene var fine. Vi kunne bruge anløbsbroen
til gummibåden, toilet og brusefaciliteter i havnebygningen og
BBQ stander i parkanlægget. Toldvæsen og sundhedsmyndigheder
ankom. Indklareringen gik glat. Man får en snak om lille prinsen
og Mary, så er vi næsten i familie. De var alle interesserede
i, at lille prinsen (temmelig sikkert) kommer til at hedde Christian – og
hvorfor.
Vi fik at vide, at vi kom på et heldigt tidspunkt. Vi var i forvejen
ca. 1 måned for sent på sæsonen. Ugen før havde
der været så kraftige dønninger, at en strand var
skyllet væk, og landgangsbroen, som er 5 m høj, blev overskyllet.
Hvis vi havde haft god vind til øen, var vi røget ind i
dét vejr og havde måttet afvente udenfor ankerpladsen, til
forholdene var blevet rolige.
Det første, der mødte mig i bruserummet, var en kæmpe
rød krabbe, der var ved at klatre op ad væggen. Juleøen
er det sted, hvor de røde krabber, der lever på land, 1
gang om året valfarter til stranden for at formere sig. Det er
både hanner og hunner. Der er så mange krabber, at visse
veje lukkes, for at de ikke skal køres ihjel. Visse steder er
der plastikafskærmning langs vejene og tunneller under vejene,
som krabberne bliver ledt ad. Der er millioner af dem. Når det ”sjove” for
hannernes vedkommende er overstået i strandkanten i vandet, vender
hannerne tilbage til bopladsen. Hunnerne bliver et par uger, til æggene
er lagt. Så vender de tilbage. Når æggene er udklækket,
kravler de små krablinger til skovene. Der er naturligvis mange,
der ikke overlever.
Alt dette sker i november og december måned, så vi var heldige
at se noget af det. Vi var på en tur for at se natur. Jeg gik foran
bilen på visse strækninger og fjernede krabberne. Til sidst
var der så mange, så vi parkerede bilen og gik det sidste
stykke til kysten, hvor vi så nogle ”blowholes”.
Vi badede i vandfald, så blå krabber og de meget store robot-krabber,
der er specielle for øen.
Alle folk på øen vidste hurtigt, at der var kommet en båd.
I forretningerne sagde de: ”Nå, det er jer fra den danske
båd”! Der er ingen sejlmager på øen, men fosfatminen
har en kraftig symaskine. Den kørte de til turistkontoret, hvor
Dennis og jeg stod ude i middagssolen og reparerede sejl. Det blev ikke
flot, men nogenlunde af et par amatører. Ja, det lille sejl bliver
repareret i tide og utide. Det er ikke for stærkt. Jeg har hørt,
at man kan få lavet nye sejl på Sri Lanka. Det må vi
se på. Den sidste dag, da vi handlede ind til 3 ugers sejlads mod
Sri Lanka, fik vi en kasse ostekiks inkl. ost foræret ved et lille
supermarked. Kiksene var udløbet af datoen og kunne ikke sælges.
De smagte herligt, prisen taget i betragtning. Jeg fandt i et roderi
af et elektronikværksted 6 20 l. dunke, der havde været brugt
til Round-Up o. lign. Dem fik jeg billigt. De blev rengjort indvendig
med koralsand, skyllet og tørret i solen. Vi havde så 120
l. diesel mere. Vores dieselbeholdning var nu oppe på 520 l. Vi
var klar over, at turen til Sri Lanka kunne medføre dage uden
vind over bl.a. Stillebæltet (nogle kalder det ”kalmebæltet”,
fordi det på engelsk hedder ”calm belt”).
Den 17/11 forlod vi Juleøen. Det havde været et pragtfuldt
besøg. Man ønsker at komme tilbage med nogle rigtig gode
venner bare for at vise stedet frem. Ruten til Sri Lanka skulle planlægges.
Det var IKKE det bedste tidspunkt, fra bogen skrevet af Jimmy Cornell, ”guruen” for
jordomsejlere. Han beskriver farvandet, vi skulle igennem, som værende
i orkanområdet. Hvis man krydset ækvator i november, skulle
det bedste sted være ved 80 grader øst, hvis krydsningen
derimod er i december, skulle det være på 90 grader øst.
Vi planlagde at krydse ca. 1712 på 85 grader øst – det
måtte være den bedste løsning. Orkanerne regnede jeg
med kom længere mod syd, når vi befandt os syd for ækvator,
og længere mod nord på den anden side. Det er den Bengalske
Bugt, der er den stygge karl. Det er det mest orkanbefængte sted
i verden, fordi havet bliver varmet så meget op.
Det gik vældigt hurtigt derudaf det første døgn.
163 sømil. De næste par dage var det også fint, dog
ikke de helt store døgnmål. Vi var glade for hver sømil,
vi sejlede, for vi vidste, at det ville blive ringere. Den 21/11 forsvandt
vinden, og den kom ikke igen før 28/11. Hvis der endelig var vind,
var den lige imod os. Vi valgte IKKE at bruge motoren for meget for at
spare på brændstoffet. (min næste båd skal have
plads til 2000 l. diesel.)
Vi tog bad i havet ved siden af Cosmos, der bare drev for strømmen.
En delfinflok kom på besøg – der var i øvrigt
mange delfinbesøg. Når der kom en lille regnbyge, fik vi
ferskvandsbad på dækket, og bruseposerne blev fyldt op. Regnbygerne
var meget kortvarige og gav gerne lidt vind.
Den 27/11, 1.søndag i advent, fik vi risengrød, og kun
det, en ordentlig portion, til aftensmad. Pernille havde kokkereret.
Der var vindstille, så vi sad ved bordet i cockpittet med stearinlys
tændt. Julemusik i højttalerne.
Den 1/12 kl. 2225 krydsede vi ækvator på 85 grader, 50,5
minutter østlig længde. Var det ikke godt ramt? Vi fraveg
undtagelsesvis ikke-alkoholpolitikken og skålede i øl. Den
3/12 revnede fokken i et kolossalt vindstød, men ikke ved den
reparation, som Dennis og jeg havde syet på Juleøen. Søndag
4/12 stod menuen igen på risengrød med en masse kanelsukker
på. Lige noget for en sukkergris som mig. Den 5/12 var der kraftig
vind, op til 19 m/sek. Storsejlet kom i 3. reb, ingen forsejl. Fokken
var jo revnet. Pludselig lød der et knæk. Babystaget var
knækket. Det blev gjort fast, og så gik det videre med forsigtig
sejlføring. Vi ville ikke overbelaste riggen.
Vi fik pludselig meget kraftig modstrøm og meget urolig sø,
men pludselig, som med et fingerknips, var der medstrøm. Vi havde
ikke langt til Galle, så vi gik for motor, 7-8 knob. Det var en
herlig fornemmelse. Og vi havde diesel nok, fordi vi havde sparet på den.
Kl. 03 den 8/12 ankom vi udenfor Galle. Man må ikke sejle ind i
havnen om natten, fordi marinen kan forveksle ens båd med et skib
fra de Tamilske Krigere. Vi lå udenfor havnen og drev til solopgang.
Der var mange små lokale fiskerbåde, men ingen var tæt
på, og vi passede på ikke at genere dem i deres fiskeri.
Om morgenen sejlede vi ind mod havnen, medens vi kaldte myndighederne.
2 mand fra marinen kom ombord og kontrollerede, at vi ikke var fjendtlige,
og så blev vi ført ind til en ret håbløs kaj,
men dog en kaj. Indklareringen gik temmelig smertefrit. Vi blev overfaldet
af diverse agenter, som ville hjælpe os. Vi valgte, efter anbefaling,
Marlin’s service. Vi skulle trods alt have repareret sejl, babystag,
vasket tøj osv., så det var pengene værd.
På havnen blev vi straks mødt af det kedelige syn, som Tsunamien
havde efterladt. Fiskekuttere lå på land og var slået
i stykker. Husene var i ruiner, Broen ind til byen var væk og erstattet
af en midlertidig bro. Badefaciliteterne for sejlerne var slet ikke at
finde. Man var ved at bygge et nyt baderum. Vejene var i en elendig forfatning.
På Sri Lanka er man ret liberale overfor andre trosretninger end
deres egen. Alt er så at sige accepteret. Alle trosretninger har
sin berettigelse. Det blev bekræftet af, sagde man, at templer,
moskeer, kirker og religiøse statuer og bygninger ikke led skade
ved tsunamien. Jeg er jo mest af den mening, at det skyldes, at sådanne
bygningsværker som regel er bygget kraftigere og bedre end almindelige
huse, men underligt så det ud, at i områder med alle huse ødelagt,
kunne der stå et lille buddhistisk bedested.
Befolkningen synes at tage situationen fornuftigt. De var godt klar over,
at de skulle arbejde sig ud af situationen. Det er bare svært at
få repareret sit hus, når man ikke har nogen kontanter. De
fleste tjener ikke flere penge, end der er til dagen og vejen, børnenes
skolegang osv. Det er de færreste, der har penge på en konto
i banken.
Næste dag var vi tidligt oppe. Vi skulle til Colombo og søge
visum til Indien. Vi havde lejet en minibus. Det gik langsomt mod Colombo.
Trafikken er ret kaotisk, og der er ikke blevet indre af den de senere år.
På turen var sporene fra tsunamien ret kraftige. Der er bl.a. det
sted, hvor et tog fyldt med mennesker væltede. Der døde
700. Historien er, at da den første bølge kom, væltede
toget ikke, men togføreren standsede. Befolkningen, der flygtede
fra stranden, kravlede ind i/op på toget, så der var mange
flere i toget, end der skulle være. Flere gange på turen
standser chaufføren og ofrer et par mønter i en kasse ved
et tempel, for at han skal komme sikkert gennem trafikken.
Opholdet på den indiske ambassade er en farce. Først blev
vi vist ind fra gaden og fik at vide, at vi kunne udfylde ansøgningen
inde (normalt gøres dette udenfor, selv om der ikke er skrivefaciliteter).
Da vi kom ind blev vi vist ud for at udfylde ansøgningsformularen,
selv om det var efter lukketid. Vi blev inde. Da vi havde afleveret ansøgningen,
skulle vi komme tilbage kl. 14 for at betale vores ca. 250 kr. i afgift.
Der gik altså hele dagen med det.
Jeg havde babystaget med til reparation, men i firmaet havde de ikke
den rigtige wire. Jeg havde et ekstra stykke wire på Cosmos, men
det hjalp jo ikke her.
Vi var sent tilbage.
De næste par dage var vi på tur på øen. Vi kørte
sydom og så en kæmpe-budha. Det er ikke synderligt imponerende,
hvad kvaliteten angår, og da slet ikke arkitekturen. Jo højere,
man kom op ad nogle trapper, jo dårligere var sikkerhedsforholdene,
og til sidst var der slet ikke gelænder.
Vi kørte langs de lave områder ved sydspidsen af øen.
Tsunamiødelæggelserne var enorme. Langs vejsiden blev der
solgt en specialitet, ”kurd” og honning. Kurd er en slags
surmælk. Jeg skal jo prøve alt sådan noget. Det smagte
da også pragtfuldt, og maven holdt til det.
Første nat overnattede vi i et guest house i byen Ella, oppe i
bjergene. Fortsatte næste dag med tog til Nanu-Oiya, kørte
videre i minibus til Kandy. Her skulle vi se templet. Man skal have dækket
kropsdele/ben/arme og skuldre, så jeg måtte have fat på en
sarong og vikle om kroppen. Templet sagde mig ikke noget særligt,
men det har stor betydning for buddhisterne. I templet opbevares en budha-tand.
Tanden blev fundet i Buddhas grav og har ført en omtumlet tilværelse.
Idet skiftende herskere har villet relikviet til livs eller opføre
et tempel til opbevarelse af det.
Vi så en elefantstald, hvor arbejdselefanter opholdt sig. Der var
også et elefant-børnehjem med 4 elefanter, der var forladt
af deres mor. Den ene var blevet overfaldet af et rovdyr og fik i kampen
revet et øre af – så forlod moderen den. De blev sutteflaske-fodret.
Der var også en elefant, der havde trådt på en landmine
og mistet den ene fod. Kl. 10 var der badning i floden. Vi så på det,
medens vi nød en kold lokalt brygget Carlsberg. Videre til en
have, hvor de fremstiller diverse cremer og olier, som skulle kunne helbrede
en fra alle dårligdomme, inkl. dårlig samvittighed og dårlige ånde.
Lommesmerter kunne de ikke kurere. Det kunne ellers være nødvendigt,
fordi deres cremer var godt nok ikke billige. Vi sluttede dagen med at
se et tempel, der er bygget ind i en stor vandret klippespalte. Der lå en
masse sovende buddaer alle steder. Nu havde vi set templer nok.
Sidste dag besøgte vi det bedste sted, Sigiria. Det er et haveanlæg
i lighed med Versailles. Midt i anlægget rejser sig en kæmpeklippe
på 200 m. På toppen havde været kongens palads fra år
ca. 500.
På vej op til toppen kunne man se et billedgalleri af topløse,
barmfagre damer. Man kan godt se, hvad ideal-barmen var dengang, en DD-skål.
Dengang kunne man sikkert ikke købe sig til sådan et par
stykker, hvad man jo kan nu. Den indiske forståelse for et par
perfekte kvindebryster er, at de skal være som bulerne på panden
af en gammel han elefant. DD.
Vi startede den lange vej hjem. Vi tog omvejen over Colombo, fordi jeg
skulle aflevere wiren til reparation af babystaget.
Det havde været en dejlig tur hvor landskabet var enestående
dejligt, vekslende mellem store områder med te plantager (vi så en
te fabrik og fik forklaret fremstillingsprocessen), rismarker og grøntsags
haver. Højeste sted, vi var, er 6225 fod. Det svarer så at
sige til Kotagiri i Sydindien, hvor mine søskende og jeg gik i
skole sammen med andre danske børn. Landskabet var næsten
identisk med te plantager og silver oak/sølv eg som skyggegivende
træer. Hvor der bare var natur, var der bregner og mange forskellige
træer. Her var der kæmpe rhododendron træer.
Torsdag
den 15/12 tog vi til Colombo igen og hentede vores visaer. De var klar
til os. Pernille blev afleveret
på et
hotel. Hun havde valgt at tage hjem, fordi hun skal have ny lejlighed,
inden hu starter
det nye semester i hendes arkitekt-studier.
Vi hentede også babystaget, som man havde flikket sammen p én
eller anden måde. Vi håber, det holder.
Lørdag d. 17/12 forlod vi Galle. Da vi kom ud i havet, var der
en voldsom bølgegang direkte i den retning, vi skulle, 301 grader,
og der var vind af kulingstyrke. Det kunne man slet ikke mærke
inde i havnen, og vi havde ikke kunnet få nogen vejrmelding.
Vi vendte om og blev tjekket ind igen. Vi fik at vide, at der var et
lavtryk lige nord for Sri Lanka, som var ved at udvikle sig til en Cyklonagtig
storm. Al sejlads med små både frarådes. Cyklonen,
som hele tiden udviklede sig/forstærkedes, bevægede sig langsomt
mod den indiske kyst.
Her i skrivende stund er cyklonen ikke færdig med at skabe sig.
Dennis har valgt at rejse hjem til familien den 23/12, så han har
afmønstret båden. Der er så kun Helle og mig tilbage.
VI SEJLER IKKE UD, FØR VEJRET ER GODT. Vi har diesel nok til at
sejle for motor hele vejen. Det ender nok med, at vi fejrer jul på havet,
men det har vi ikke noget imod.
I.flg. Jimmy Cornell er den bedste tid at sejle fra Galle til Cochin
i Indien december til februar, så jeg har valgt den rigtige tid,
men (u)vejret går sine egne veje og kikker ikke i kalenderen.
I dag har jeg været lidt syd for Galle og set et sted, hvor Gythe
og jeg var med pigerne og Thomas i 1993. Stedet er nu et fint hotel.
Det blev svært medtaget under tsunamien med er atter i funktion.
Stranden og omgivelserne er de samme. Korallerne er væk. Stedet
er stadig pragtfuldt.
Noget af det sidste, vi oplevede, var en djævleuddrivelse. Der
var en masse trommeslageri og præstesnak lige udenfor havnens hegn.
Vi gik derhen og fik at vide, at en stakkels mand havde set og haft besøg
af djævelen i løbet af natten, og nu skulle den drives ud
af ham. Han blev lagt bag et lagen som i en kiste, Der blev brændt
røgelse af og spillet trommer. Der var sat stole frem til tilskuere
og sat presenning op i tilfælde af regn. Det har stået på hele
dagen. Vi fik lige at vide, at kl.0100 ville djævelen være
væk.
Mange hilsener til jer alle fra Poul, COSMOS, Sri Lanka.
Afslutte den 21/12-2005.