Det Arabiske Hav, 30. januar 2006.
Rejsebrev: INDIEN.
Kære
familie, venner og bekendte!
Vi er nu 1 dag fra Raysut/Salalah i Oman. Kl. er 0300. Der er lige et
skib, som har passeret foran os på vestgående kurs. Det
er en stjerneklar nat, bælgravende mørkt uden måne.
Det eneste, der lyser op, er Cosmos’s lanterner, og så den
megen morild i vandet. Der er så megen morild, at skummet fra
bovvandet lyser skibssiden, ”fribordet”, op, og der er
en lang lysstribe efter os. Sidste nat havde vi besøg af delfiner.
Vi kunne følge deres færd i vandet bare ved at se den
lysstribe, de efterlod sig. Striben slog både kolbøtter
og krumninger. En af nætterne lyste vandet op lige under Cosmos,
som om 1000 blitz-pærer blev fyret af samtidig. Det forekom 4
gange og var IMPONERENDE. Der er tid til at overføre lidt fra
dagbogen så I kan høre nyt fra os. Vi er 3 ombord: Helle,
som har været med siden Fiji, Preben, som stod på i Indien
og mig selv.
ALT VEL OMBORD.
Vi
kom af sted fra Galle/Sri Lanka den 22/12 ved middagstid. Det er vel
unødvendigt at sige, at både vind og strøm var
lige imod os. Vi gik for motor og sejl. Nu ville vi altså til Indien
uden for mange omveje. Vi efterlod Dennis på land. Han havde valgt
at tage hjem og holde jul med familien.
Vi
holdt juleaften syd for Cape Comorin, Indiens sydligste punkt. Der
var ingen vind, og vi gik for motor. Jule
aftens
menu stod på:
Skinkepålæg tilberedt som vildt, brasede Andendagen kartofler,
spejlæg, en flaske rødvin. Musik til maden: Christmas at
sea, far far away, no family……… Vi havde en hyggelig
aften. Helle overraskede mig med en aftershave, og jeg havde købt
en bluse med kniplingekanter osv., som hun havde vist interesse for i
Galle.
Den 26/12 kl. 0815 kaldte jeg Cochin havnevæsen og fik tilladelse
til at sejle ind. Der var en del lokale fiskere, som vi lige skulle tage
hensyn til. Vi ankrede op ud for hotel Taj Malabar (som hotellet hedder
nu) kl. 1030. Der kom en båd fra havnevæsenet og ”godkendte
os”. Vi blev sejlet ind til land, og nu gik ”systemet” i
gang med at registrere os. Det var nu lettere, end forventet. Der var
en ”nybegynder” fra toldvæsenet, som viste os hele
vejen rundt – for at han også selv kunne lære programmet
at kende. Vi fik således en særdeles billig frokost i toldvæsenets
kantine. Ris og Curry. Curry-en kom ind i en stor blikspand, som blev
stillet på bordet. Hen på eftermiddagen var vi færdige.
Vi skulle ny flytte til en ankerplads ud for hotel Bolghatty. Det er
ikke sådan ligetil, fordi der kun er nok vand ved højvande,
og selv da er vejen dertil lidt ”tricky”, så vi hyrede
en lokal til at vise os vej. Cosmos’s køl ’slikkede
hen over bunden. Ekkoloddet viste næsten hele tiden 2,5 meter,
og det er, hvad vi stikker. Nu er de første par meter af bunden
det rene (eller nærmere beskidte) mudder, så der var ikke
så stor fare. Vi fik ankret op på 3,4 m vand, og det skulle
være nok. Tidevandsforskellen er ca. 1 m.
Vi betalte hotellet 100 rupee (14 kr) for at få lov til at tage
alt det vand, vi ville, ud til båden i dunke. Hotellets svømmebassin
måtte vi kun bruge, hvis vi betalte ret meget, så det snød
vi os til at bruge dagligt, og samtidig fik vi os et brusebad – det
var nærmest det, det drejede sig om.
De næste par dage gik med at ordne forskelligt i byen. Internet,
camera, indkøb – og bestilling/køb af togbillet til
Orissa, Nilgiri og Mysore.
Programmet blev som følger: Af Cochin 29/12 med tog/liggevogn
2 kl. tidligt om morgenen, ank. Rayagada 30/11 kl. 1930. Ingen skift
undervejs. Afgang igen fra Muniguda 9/1 kl. 0430, ank. Coimbatore 10/1
1930 i sovevogn med Aircondition. Afgang Coimbatore 11/1 0530, ank. Metupalyam
0630, af med bjergbanen 0730, ank Ooty 1200, bus til Kotagiri, af. Kotagiri
12/1, ank. Mysore Jungle 12/1, Mysore 13/1, natbus Mysore 14/1 ank. Cochin
15/1 tidligt om morgenen.
Ja, men så var det bare at kridte skoene og komme i gang.
Det blev en dejlig togtur, hvor vi rigtig kunne nyde arbejdet, der foregik
i rismarkerne. De både høstede, såede og udplantede
på samme tid. De har 3 afgrøder årligt på strækningen
op langs østkysten, fordi de har rigeligt med vand.
Under togturen kunne jeg rigtig lægge mærke til den store
udvikling, der er sket i Indien, siden jeg var her sidst for 14 år
siden. Ingen tiggere på stationerne, end ikke på modsat side
perronen, mobiltelefon netværk overalt, mange små motorcykler,
traktorer, biler. Folk har flere penge mellem hænderne.
Toget var naturligvis noget forsinket, men jeg var da ikke i tvivl, da
vi nåede Rayagada. Jernbanebroen blev passeret (den nye), den gamle
var i silhuet i baggrunden. Krupa og Jitendra var på stationen
og tog imod os, og i en jeep, der slet ikke var overfyldt, blev vi kørt
til Bissamcuttack og indlogeret i et af hospitalets gæsteværelser.
Fik os et varmt bad og så på hovedet i seng.
Næste da fik vi morgenmad hos Krupa og Lalita, og nu skulle vi
lægge et program. Det havde jeg med vilje (og erfaring) ikke gjort,
for vi skulle jo tage hensyn til vore værtsfolk. Deres ”program” gik
bl.a. ud på, at Jitendra skulle giftes 10/1, så der var en
hel del ting, der skulle ordnes i den henseende også. Vi havde
nogle ønsker om at besøge forskellige steder, og det endte
da også med, at det hele gik op i en højere enhed.
31/12 så vi hospitalet. Der er ikke sket noget siden sidst. Det
er faktisk ved at være lidt nedragget, og de trænger til
lidt ”kunstig åndedræt”. Der er ingen ”hvide” tilknyttet
stedet i øjeblikket. Det ses tydeligt ved, at der slægges
på dit og dat, bl.a. ligger plastaffald, og der står et par
bilvrag, som ikke kan laves i stand – man kan bare ikke tage sig
sammen til at få dem væk. Ikke én affaldsspand på området.
Jeg nævnte forholdene for overlægen, en indisk kvinde, og
rådede hende til at få ordnet sagerne, medens de endnu var
til at overse. Vi var en tur i Bonduguda og besøge Dano og familie
og gik en tur i nabolandsbyerne. Vi spiste der også, og det var
som sædvanligt godt og hyggeligt.
Vi var til midnatsmesse, hvor der blev serveret varm te og pakodi udenfor
efter forestillingen. Den 1/1 var vi til gudstjeneste. Jeg tog hele turen
igennem med altergang – det var faktisk en fin oplevelse – men
Helle stod af. Det er nu heller ikke let, når man ikke kan forstå noget
af det, der bliver sagt. Vi spiste forskellige steder og tog en slap-af-dag
og var bla. i internetbiksen og fik mailet hjem.
Den 2/1 tog vi af sted kl. 0500 til Rayagada. Vi tog direkte til kvindebungalowen
og så solen stå op over ”Mandens Næse”.
Selve bungalowen er ved at skvatte sammen. Der er store revner i murværket,
og det ender da også galt en dag. Vi kørte en tur ad vejen
mod Koraput. Den er blevet udvidet, og de smalle broer bruges ikke mere.
Udviklingen fjerner barndommens skønne minder. Vi var ved vandfaldet.
Det bruste lystigt som sædvanligt. Stedet bruges mere og mere som
udflugtssted, og det ses af alle de engangs-tallerkener, som bliver smidt
på stedet.
INDIEN ER VED AT DRUKNE I SIT EGET SKIDT. OM 2 GENERATIONER GÅR
DE I SKIDT TIL HALSEN. DE ER END IKKE BEGYNDT ATY LØSE PROBLEMERNE.
I Cochin er der 5 kloakker hver på størrelse med Gudenåen,
der løber ud i havnen og havet. Vandet er SORT, og det er næsten
ikke til at trække vejret, når man står ved siden af
kloakken eller går på en bro over den.
I Rayagada besøgte jeg Dojamoni, Johannes og Fru Mahanti, og på vejen
tilbage til Bissamcuttack slog vi et smut indenom Tumiguda og besøgte
Akama. Jeg skal naturligvis hilse fra dem alle. Akama får af regeringen
standardpension 14 kr. om måneden. Jeg gav hende 5 mdrs. pension
og håber, at de bekom hende vel.
Den 3/1 var det min fødselsdag. Jeg havde inviteret alle bekendte
til ris og curry ved floden mod Muniguda. Vi blev 25. Det var rigtig
hyggeligt. Jeg blev trukket til side og afklædt, derefter iklædt
en hvid Shalvaz-khamiz. Jeg fik en masse blomsterkranse, så jeg
lignede en ny guru. Helle blev også bekranset. Maden havde vi fået
fra en lokal restaurant. Hele dagen kostede 220 kr. Jo, de kunne godt
huske, at når Poul Babu havde fødselsdag, så var alle
ungerne samlet til ris og curry på bungalowens veranda, og sådan
var det så også i dag.
4/1 var vi først på marked i Chatikona. Der kommer flere
turister nu, så udover det almindelige folkelige, er der også turist-junk.
Der var et par lokale bjerg-konder, og jeg tog den ene om skulderen og
spurgte, hvordan det gik. Jeg glemte, at de har en økse på skulderen.
Hans var gemt under et klæde, så jeg hakkede hånden
lige ned i øksehjørnet og fik noget af et snit. Jeg havde
heldigvis både det ene og andet med, så det blev repareret
på stedet. Vi kørte derfra til Gunupur. Det lev en fin tur,
hvor vi gjorde mange stop og tog billeder. Tante Mule havde det fint,
og vi var ventet, så vi fik dejlig frokost, og senere på aftenen
aftensmad. Ind imellem gik vi tur ved floden, hvor vaskekonerne og –mændene
havde travlt, og vi var også på internet-cafe, men pludselig
gik strømmen, så alt det, man havde siddet og skrevet, forsvandt.
Vi opgav.
Næste dag gik vi fortsat rundt i byen og hyggede os, bl.a. var
vi i handicraft-shop og købe lidt gaver hjem til. Vi ville gerne
have været ved marked i Jalta, men det er der ikke noget ved længere.
De fleste er blevet kristne, så nu går de med tøj
på. Udviklingen fjerner minderne. Jeg husker tydeligt, i vore store
drengeår, da vi besøgte markedet. Kvinderne havde kun tøj
om underlivet. Det eneste, de havde på foroven, var nogle perlekæder,
nogle havde ikke ret mange (mon de vidste, vi kom??) Jo, det var tider,
ikke’ Søren?
Den 6/1 var vi i Panichatra. Nu kan man køre i jeep hele vejen,
så det gjorde vi. Det bekom Krupa vel, fordi hans bentøj
er ikke, hvad det har været. Jungletrommerne var ikke nået
derud, selv om vi havde bebudet vores ankomst. Der var næsten ingen
folk i landsbyen. Mændene var i junglen og kvinderne havde arbejde
ved vejanlæg, hvor de bl.a. sidder og slår sten i stykker.
Vi spiste vores MEDBRAGTE mad, og så kørte vi tilbage. Det
var ellers meningen, at jeg ville have sovet derude, men det var godt,
at vi tog tilbage, for næste dag var der strejke i hele Orissa.
Vejene var blokeret, så vi kunne ikke komme hjem. Det kom vi så nu.
Det var – indrømmet – svært at tage derfra.
Stedet og vejen dertil er meget smuk, luften er ren, og der er bare natur,
så det vil noget.
8/1 skulle Krupas søn Jitendra forberedes til sit bryllup 11/1.
Han blev smurt ind i gurkemaja og bagefter vasket. Os, der var til stede,
blev også noget indsmurte, men det ku’ vaskes af. Alle fik
noget at spise. Det v ar ret hyggeligt. De var naturligvis kede af, at
vi ikke kunne være med til brylluppet, og vi beklagede, men billetter
og det hele var arrangeret, og det var midt i hindu-festlighederne, hvor
alle tog var fyldte, så vi blev altså nødt til at
holde os til den udstukne plan.
9/1 tog vi af sted fra Muniguda kl. 0415. Toget var næsten til
tiden. Vore pladser var klar. Der blev uddelt tæppe, 2 lagner,
pude med betræk, håndklæde. Fint nok. Jeg nåede
at få et sidste blik af Mandens Næse I Rayagada, og vi kørte
over den gamle bro. Jeg stod i den åbne dør og nød
vinden. Turen var meget præget af den forestående hindu-fest.
Der var masser af mænd i sort, malet i panden. Det er en forholdsvis
ny sekt. De skal bade 3 gange om dagen, før de beder, i koldt
vand. De tømte toget for vand, og de stakler, der ikke blev vasket,
kunne ikke deltage i bønnen. Ved næste station blev der
fyldt vand på tankene, men de var også hurtigt tomme. De
våde mænd løb frem og tilbage i toggangene i deres
lændeklæder, så det nærmest var en omvendt Miss
Wet T-shirt konkurrence. Nå, men de generede ikke os, og det er
da sjovt at have lidt at kikke på. Vi ankom til Coimbatore 10/1
om aftenen, indlogerede os på hotel, og var oppe tidligt næste
morgen for at tage ”Blue Mountain Expreesss” til Metupalyam.
Bjergtoget stod ved perronen. Vore navne var på reservationslisten
forrest i toget. Toget er nu UNESCO-beskyttet. Det gamle damplokomotiv
fra forrige århundredeskifte, blev rangeret om bagved, så det
skubbede toget. Mellem skinnerne er der en tand-kam, som et tandhjul
på lokomotivet griber fat i på de stejleste steder. Toget
pustede og stønnede op ad bjerget. Først gennem rigtig
tæt jungle, derefter smukke te-plantager. Vi standsede flere steder,
så lokomotivet kunne få vand på, og vi kunne strække
benene og nyde den friske luft. Hele turen til Ooty tog 5 timer. Vi nød
hvert minut.
Fra Ooty tog vi bussen til Kotagiri og indlogerede os på Stone
House, som nu er et lille fint hotel. Vi gik en tur rundt om bjerget
og så de forskellige bungalows. Nesten er til salg. Det er også det
eneste, der er tilbage på missionens hænder. Der er bygget
meget nyt på vores gamle skole, men ellers ligner det stort set
sig selv. Vejen om bjerget er asfalteret, det samme er begge nedgange
fra ”Elefantryggen”. Jeg skulle hilse alle bekendte fra Ramchand,
hvor vi handlede lidt ”special price for me”.
12/1 tog vi en turisttaxi til Mysore jungle via Ooty. Vi blev indlogeret
på Green Park Ressort, et faldefærdigt sted. Døren
til toilettet var for lav, så HVER gang, jeg gik derind, slog jeg
hovedet imod. Døren var i øvrigt rådden. Bruseren
havde 4 stråler. Lagnet var revnet, og myrerne indtog Helles toilettaske.
Vi kørte en tur i junglen i jeep (elefant-ture er ikke længere
muligt). Vi så en bison, nogle hjorte af forskellig slags og påfugle.
13/1 var vi på et lille elefantridt, derefter med bussen til Mysore,
hvor vi tog på hotel. Vi besøgte nogle regerings-håndarbejde-forretninger
og købte lidt gaver hjem til.
14/1 kom Dass fra skolen og hentede os. Med ham kørte vi til tempelbjerget,
op til toppen, og vi så Nandi Bull. Om aftenen blev vi sat på hurtigbussen
til Cochin. Liggebus, som var udmærket – kun at vi fik bagsædet
var ikke så godt. Når vi kørte over et såkaldt
hastighedsregulerende bump, røg jeg helt op fra sædet.
15/1 ankomst til Cochin og direkte ud til Cosmos. Den havde det fint.
Vi fik kontakt med Preben, der var ankommet dagen i forvejen.
Den 16/11 var vi på bådtur i Backwaters i Cochin. Det blev
en fin tur. Først var vi med en større båd, der blev
drevet frem på store floder/kanaler af en hostende påhængsmotor.
Der er meget liv langs floderne. Folk fisker, graver sand, tørrer
kopra, fletter tov, laver prydgenstande. På et bådværft
havde man strukket kølen til an stor båd, der skulle være
husbåd med 3 soverum og fuld aircoinditionering. Ved frokosttid
fik vi ris og vegetar-curry. Efter frokost var vi 3 alene i en mindre
båd, der blev staget frem på smalle kanaler. Rigtig idyllisk.
Jeg så et plask længere forude. Da vi kom hen til plasket,
viste det sig at stamme fra en kvælerslanges angreb på en
and. Nu var slangen ved at mingelere andens hoved og næb i rigtig
rækkefølge ned i sit gab, hvorefter den langvarige slugeprocess
skulle starte. Vi var så tæt på, at vi kunne røre
ved slangen, som er ret ukampdygtig i givne situation. Da vi kom tilbage
til stedet på hjemturen, var slangen blevet fanget og dræbt.
Den lå på jorden og slog med halen, medens den kløftede
tunge gik ud og ind i munden. Bagefter blev den slæbt i triumftog
gennem landsbyen, spændt efter en motorcykel. Den var ca. 2½ m
lang og på tykkelse med min overarm.
Den 17/1 fik vi fyldt diesel på båden. Vi fik også fyldt
en gasflaske på et værksted, hvor man monterer auto-gas anlæg.
Der kom bl.a. en scooter, der kørte på gas. Den havde en
lille tank i sin sidetaske.
Den 18/1 checkede vi ud. Det gik let. Vi hev ankeret op kl. 15. Det var
TUNGT. Det viste sig, at det havde fat i et el-kabel på 7 cm i
diameter. Det kom vi fri af, og så gik det ud af havnen, inden
det blev lavvande. Da vi kom ud var vinden (naturligvis) lige imod os
i forhold til den retning, vi skulle for at komme til Raysut/Salalah
i Oman. Vi snørklede os ud mellem fiskefartøjer, som bruger
overfladegarn. Det er ikke til at se, hvilken blinkende endebøje,
der har forbindelse med hvilket skib eller anden bøje, men vi
var heldige at komme igennem uden at blive fanget.
Turen har været ret fri for begivenheder. Vi har haft 4 dage med
vindstille og resten af dagene med god vind, så vi har gjort turen
på 12 døgn.
En dag så vi en havskildpadde i overfladen. Den var ikke spor bange
for os. Det var vindstille, og vi gik for motor. Vi benyttede lejligheden
til at standse og sprang i det flere kilometer dybe vand, skrabede lidt
begroning af båden og hyggede os.
Nu er vi så ud for Raysut. Det har været en fin tur. Vi har
set 4 små hvaler 200 m fra båden. Der har været usædvanligt
meget morild i vandet, som jeg beskrev i indledningen.
Så får vi se, hvad Oman kan byde på. Vi skal have
fyldt diesel og vand på, inden vi drager videre.
Mange hilsener til jer alle fra Poul, Cosmos, Oman.
Forside