Terengganu, Malaysia, den 28 juli 2006
Rejsebrev: Phuket/Thailand til Sebana Cove/Malaysia.
Kære
familie, venner og bekendte!
Det gik let og smertefrit at klarere ind på Phuket. Det var dog
noget bureaukratisk, men det var vi forberedt på, så vi havde
på forhånd fået taget de nødvendige antal fotokopier
af pas og skibspapirer. Vi skulle til 3 forskellige instanser: immigration,
told, havnevæsen. Nogle steder skulle de have et lille gebyr, bl.a.
hos havnevæsenet. Jeg spurgte, hvad det var for, og det var altså for
at benytte fortøjningsbøjen. Jeg spurgte, om der var nogen
steder, man kunne gå på toilettet eller få et brusebad,
og svaret var NEJ. Det er utroligt, så lidt de gør for deres
bådturister. Havnen var fyldt med sejlbåde, men ingen faciliteter.
De er vant til, at turisterne kommer, betaler og ser glade ud, blot der
er lidt sol og varme og priserne ikke er for høje.
Der var dog en enkelt smart RESTAURANTSMUTTER, madam Suda. Hos hende
kunne man benytte toilet og få et brusebad, og hun havde også vaskeri – til
gengæld spiste man i hendes restaurant, som også viste sig
at være det bedste spisested lige dér.
Vi besøgte ellers et anbefalet spisested, ”Jimmy’s
Lighthouse”. Maden til os 4 kom på 4 forskellige tidspunkter,
så hvis vi ville have varm mad, kunne vi ikke spise sammen. Jeg
fik min hovedret før forretten, og Preben fik sin dessert før
hovedretten. Der kom vi kun ’en gang.
Stedet er ikke præget af den store turisme. Den befinder sig på den
anden side af øen, hvor de store hoteller og fine strande er,
men der var mange forretninger, hvor indehaverne stod i åbningen – som
regel en velmoden europæer, kronraget, ring i øret, tatoveringer
og tung guldkæde om halsen. Som eks.strisser tænker man straks
sit.
Vi fik et par dage til at gå med vasketøj, Internet, handle.
Jeg
fik arrangeret at få båden på land den 27/3 på fiskernes
ophalsplads i Ratanachai. Det er normalt et sted, sejlerne ikke benytter,
fordi det ikke er fint nok og også lidt beskidt. Bådene taget
op på et slæbested i stedet for med en travelift. Det er
det billigste sted, og arbejdet er fint, anbefalet af Bo Søndergård.
Vi
afsejlede fra Ao Chalong den 26/3 kl. 1030 og ankrede op efter en kort
sejltur ved den lille ø Koh Tapai, som skulle være
en ”sikker ankerplads under alle forhold” på 5 m vand.
Vi gjorde dette, fordi vi skulle være ved slæbestedet ret
tidligt næste morgen ved højvande, ellers kan man ikke komme
ind over sandrevlen. I løbet af natten blæste det helt utroligt
voldsomt op. En lille åben fiskerjolle kom ind fra bugten og lagde
sig i læ på lavt vand mellem os og øen. Et lyn slog
ned lige ved siden af os og var så voldsomt, at instrumenterne
gik ud. Ankeret kunne ikke holde, og vi begyndte at drive. Der var ikke
langt til naboøen med et rev foran. Regnen øsede ned, så det
var svært at bedømme afstanden. Helle og Preben blev purret.
Motoren startet, ankerkæden ind. Instrumenterne genstartet – de
virkede. Da instrumenterne kom i gang, var vi på 2,7 m vand, altså vi
var meget tæt på revet ved naboøen Koh Tapa Yai. Cosmos
stikker 2,5 m. Vi sejlede ud på sikker dybde, 10 m, og fik styr
på situationen. Uvejret var drevet over efter 1 time, og der blev
helt stille. Vi ankrede op og fik sovet resten af natten.
Kl 8 blev ankeret hævet, og vi sejlede ind i floden ved værftet.
Lige ved indsejlingen rørte vi bunden. Det er heldigvis mudder,
så skruen skulle have et par omdrejninger til. Flod og flod, det
er så meget sagt – det er nærmest en stinkende kloak.
Vi sejlede ind på ophalsvognen, og 2 dykkere blev sendt ned i det
beskidte vand. De havde kun maske og et mundstykke med en plastikslange,
der gav dem luft fra en ganske normal ”Biltema” kompressor
på land. De havde f.eks. ikke svømmefinner. Båden
kom op – det gik let og var en fin fin oplevelse for os. Vi blev
parkeret på et sidespor, efter at båden var blevet spulet,
og nu skulle vi vurdere, hvad der skulle laves.
Der var ingen skader, men bundbehandlingen var skrabet af, hvor ankerkæden
kan ramme stævnen, når båden svinger rundt i tidevandet,
særlig når man ligger i flodhavn, så der var MANGE
rurer. Bundbehandlingen på resten af skroget skallede af, så den
bundmaling, jeg havde brugt på Tahiti/Raiatea (Ocean II) har ikke
kunnet forliges med den, der var indenunder, selv om jeg havde fået
det at vide.
Hele bunden blev renset og slebet, fik primer og 3 gange bundmaling med
noget ”guf” i kaldet TBT (Det lyder giftigt). Fribordet blev
poleret. Jeg ordnede selv det meste af det rustfrie. Der blev lavet lidt
andre småting.
Vi kom i vandet den 31/3 kl. 1125. Hele molevitten havde kostet ca. 5000
kr. Jeg var godt tilfreds. Båden så flot ud.
Det var helt fint at være på værftet os se, hvordan
alt foregik. Der er jo ikke noget med hjelm, sikkerhedssko, handsker
(når man arbejder med oliefedtede wirer) eller andet, men kl. 10
hver dag hyler en sirene, så er der gratis nudelsuppe til alle,
også gæsterne. Vi fik nudelsuppe, og hvis vi ikke svedte
inden, så gjorde vi det nu.
Aftensmad spiste vi som regel hos en lokal mutter og havde vores ”stambord” på fortovet
lige ved siden af kloakdækslet (som var helt). Vi valgte stedet,
fordi hun havde dejlig flæskesvær, som vi fik som sideanretning,
ikke hakket i småstykker. Sådan noget kan man altså komme
til at savne. En aften kom en kæmperotte løbende under bordet
og lige mellem Helles fødder. Lidt efter kom den tilbage. Den
var lige så stor som et marsvin. Der var ingen af os, som fik dårlig
mave, og vi var faktisk ikke forsigtige med, hvad vi satte til livs.
Når man sådan sidder på ”restaurant”, får
man også en stol til sin rygsæk, for den må ikke blive
beskidt, og der kommer ikke så let kakerlakker op i den.
Apropos kakerlakker, så har vi ingen, sådan da. Vi havde
de små, men jeg trillede nogle små ”kager” til
dem. Kagerne består af kondenseret mælk og borsyre. Borsyre
i pulverform, og så er det bare med at ælte en dej og lægge
små kugler ud. Det kan de godt lide, men de dør af det.
Vi
ville nu besøge nogle af de mange pragtfulde øer, som
er i området. Kl. 1630 ankrede vi op på 9 m vand ved Koh
Rang Yai. De bruger ordene Yai og Noi for nordlig eller sydlig, eller
måske stor og lille. Fik svømmet og hyggede os. Det var
dejligt vejr.
Næste dag kl. 10 sejlede vi ind til Boat Lagoon, som er sejlercenteret.
Man går ind ved højvande her også. Sejlrenden er godt
afmærket, og man sejler mellem revene og drejer skarpt 90 grader
til styrbord ind mellem mangroverne og ind i marinaen. Den første
er en ny marina. Royal Marina. Den er så dyr, at ingen har råd
til at benytte den, og der var ingen både ved pladserne. Vi skulle
kun have diesel på og så ud igen, medens det stadig var højvande,
så vi betalte ikke noget for opholdet. Lidt længere inde
i lagunen er det egentlige sejlersted med værksteder og alt, hvad
man kan ønske sig. Vi tankede altså diesel på dunkene,
og tankmanden var så påpasselig, at han ikke spildte en eneste
dråbe, ellers plejer det at være sådan, at man skal
tørre hele dunken af for diesel.
Kl. 16 ankrede vi op ved Koh Yaka Noi og gik en tur i land. Der er bl.a.
et stort feriehus-byggeri – et såkaldt ”Resort”,
som var opgivet og stod hen som en spøgelsesby.
Næste dag fortsatte vi og ankrede op kl. 1315, efter 2 timers sejlads,
ved Koh Wa Yai West. Det er altså fint, at man kan se fra den ene ø til
den anden, men der er mange øer at holde øje med, og man
skal hele tiden vide, hvilken ø er hvaffo’n en. Stedet havde
en fin strand. Sent på eftermiddagen kom en masse både med ”kajakfolkene”.
Det er meget benyttet, at turistrådene sejler ud til forskellige øer,
flere øer på én dag. De sætter kajakkerne i
vandet, og så pagajer turisterne ind i huler og grotter, de såkaldte ”hongs”,
som betyder rum.
Mandag den ¾ lettede vi anker og sejlede til Yacht Heaven, som
ligger på Phukets nordøstlige hjørne. Det er en marina,
men man kan ligge for anker og benytte deres bro og toilet/badefaciliteter
for en lille penge. Det er sådan, vi vil have det. Vi lå ved
siden af en anden dansk båd med Niels og hans brasilianske hustru.
De bor på stedet, og Niels arbejder med alt til både. I marinaen
lå en dansk Catamaran med Mogens som ejer/skipper. Det viste sig,
at Mogens og min gast Preben havde mødt hinanden tidligere i Portugal,
eller var det Gr. Canaria. Det var et godt sted at være. Vi spiste
lokalt hos ”Mama”. Hendes restaurant ligger på pæle
ud i vandet, og der er plankeguld med rimelig stor afstand mellem plankerne.
Gammelmor sad ved en stor balje midt på gulvet og klarede opvasken,
og fatter gik rundt med sarong om livet, børstede tænder
og satte tandbørsten i klemme mellem en el-ledning og væggen.
Toilettet lå tæt ved, og murene var ikke lydtætte.
Den 4/4 ankom gasten Stephanie. Hun er new zealænder og bor på Fiji,
hvor hun arbejder. Hun skal sejle med i ca. 1 måned. Hun sejlede
med en kort tur på Fiji, så vi kender hinanden en lille smule.
Hun er 44 og sejlerpige, så hun vil være en god opgradering
af mandskabet. Hun havde pibetobak med til mig, svensk men produceret
i Danmark.
Vi forlod Yacht Heaven den 5/4 og tog kurs op i Pang Nga bugten. Det
er den, der er kendt for de stejle øer, hvor bl.a. en James Bond
film er optaget. Det er et af de bedste sejlerområder, der findes,
og stedet kan besejles hele året, både medens SV- og NØ monsunen
raser. Vi ankrede op ved Koh Phanak, fordi vi ville ind i en ”hong”.
Vi kunne se, hvor kajak-folket gik ind, men der var for smalt til, at
vi kunne komme ind med gummibåden. Vi kunne imidlertid komme ind
i en på den anden side. Inde i hongerne er der helt stille, og
vandet har den specielle blå farve, som man ser på postkort.
Den 6/4 sejlede vi så videre mod ”James Bond Island”,
som hedder Koh Phing Kan. Vi gjorde inden en lille pause ved Koh Hong,
hvor der var en fin hong, som vi kunne komme ind i med gummibåden.
Vi gjorde ikke stop ved James Bond Øen, fordi den er blevet så turistet,
at det ikke er værd. Den er alt for opreklameret. Vi ankrede i
stedet op ved Koh Khlui ved en bøje. Der er en lille resort inde
på øen. Vi tog derind og fik mad og øl. Et dejligt
sted.
Den 7/4 ankrede vi op ved Koh Hong Nui og så en fin ”tør” hong.
Derfra videre til Koh Hong S i Krabi øgruppen, hvor der var en
fin natur sti. Kl. 1820 forlod vi øen og sejlede til Ao Chalong,
som var vores udgangspunkt. Vi fortøjede ved en bøje kl.
2310. Det var en fin tur med god vind, men vi måtte zig-zagge mellem
fiskefartøjer, slæbebåde med store slæb uden
lysafmærkning osv., ganske spændende.
Den 8/4 klarerede vi ud af Thailand. Vi var samme rummel igennem ved
kontorerne og måtte betale ekstra gebyr, fordi det var lørdag.
Kl. 1430 tog vi en bøje i bugten på Phi Phi Don. Phi Phi
Don er kendt som en af verdens smukkeste øer. Den blev MEGET ødelagt
under tsunamien, men folk var ved godt mod og i fuld sving med at genopbygge.
Der var mange lyserøde turister. På en mindetavle var der
også danske navne, bl.a. en hel familie på 4, tror jeg nok.
Vi var en tur på øens udsigtspunkt. Da jeg så trapperne,
kom jeg til at tænke på Adam’s Peak, men der var heldigvis
ikke så mange trappetrin.
Den 10/4 tog vi til Phi Phi Lee, naboøen, og ville ankre op i
bugten, hvor filmen ”The Beach” er optaget, men vindforholdene
var så dårlige, at vi valgte at vende tilbage til den anden ø.
Vi spiste den aften i en restaurant, hvor der var rigtig meget sushi
mad. Vi fik et hjørnebord ud til gaden, så vi kunne følge
med i folkelivet. Det var faktisk rigtig, rigtig godt.
Den 11/4 sejlede vi til Koh Muk. Øen har en hong, som man kommer
ind i ved at svømme i en tunnel. Der er bælg-ravende-mørkt
inde i tunnelen. Tunnelen slår et sving halvvejs inde. Turen er
en oplevelse og er et ”must”. Vi svømmede sammen med
en flok japanske turister. Alle havde redningsveste på. guiden
havde en lygte. De svømmede i en lang linje og holdt hinanden
på skuldrene. Guiden råbte noget, og de råbte det samme
i kor, så det rungede i hele tunnelen. Det havde nok en psykologisk
virkning, for det var bestemt ikke noget for en, der er mørkeræd
eller har klaustrofobi, og så er man oven i købet nede i
vand. Helle mistede lidt orienteringen, men der var en stærk arm
i turistflokken, som halede hende ind i flokken, og så kom hun
sikkert frem. Tunnelen er ikke lang, men det er alligevel rart pludselig
at kunne se lys forude.
Da vi skulle tilbage, vidste vi, at vi skulle ind i tunnellen og dreje
til venstre, derefter lidt til højre. Vi råbte efter Helle,
men kunne ikke høre hende, så vi svømmede tilbage,
medens vi råbte. Helle var drejet til højre ved første
sving og var kommet ind i en blindgyde, hvor bevægelserne i vandet
brusede mod stenvæggen, så hun vendte om, og vi mødte
hende. Vi kom alle ud igen i god behold. Vi sejlede videre og tog en
bøje ved Koh Kradan ud for et lille ressort, hvor vi tog ind og
spiste. Det havde været en rigtig god dag.
Den 12/4 var vi tidligt oppe og satte kursen mod Koh Ladang i Butang øgruppen,
stadig Thailand. Vi ankom til ankerpladsen i mørke og listede
forsigtigt ind, til der var acceptabel dybde, hvor vi kastede anker.
Vi fik fortjent søvn og hvile. Næste dag så vi, at
der var ankerbøjer, som vi bare kunne have taget, men det vidste
vi jo ikke. Stedet var aldeles smukt. Pragtfuld hvid sandstrand. Der
var kun 1 båd forankret lidt længere nede ad kysten. Vi svømmede
i land og gik tur på stranden. Det var, som om vi havde hele verden
for os selv.
Vi blev der ikke længe. Vi sejlede mod Koh Rawi, hvor vi tog en
ankerbøje. Pludselig ramte vi en koralblok, så vi måtte
ud til en bøje længere ude. Inde på øen er
der en lille flod med vandfald eller i hvert fald løber vandet
ned over nogle sten, og så bliver det kaldt vandfald. Vi fik et
dejligt forfriskende bad, og jeg fik drikkevand med hjem i et par dunke,
som jeg bar i rygsækken.
Om eftermiddagen sejlede vi mod Koh Lipe og tog en ankerbøje.
Jeg svømmede rundt om båden i dens eventuelle svingbane
og så en kæmpe koralblok. Jeg loddede dybden over den Der
var kun 1,2 m og vi ville eventuelt ramme den med roret, hvis uheldet
var ude. Der var en ret lang line i bøjen, så vi halede
så meget ind, som vi kunne og gik fri af faren. Vi spiste i en
restaurant på stranden og drak dyr øl. Vi gad ikke blive
der om natten og besluttede at sejle til Lankawi, som er Malaysia, så vi
sejlede hele natten. Det var problemfrit. Kl. 0830 ankrede vi op på rheden
ved Lankawi’s hovedby, tog gummibåden ind til Royal Langkawi
Yacht Club, hvor vi fik et bad. Vi klarerede ind i Malaysia ved færgeterminalen.
Det er den letteste indklarering, jeg har været udsat for. Malayerne
virker utroligt flinke, og de fleste taler/forstår nogenlunde engelsk.
Malaysia har jo været engelsk koloni. Det har Thailand ikke.
Vi havde lige pludselig ikke for megen tid. Preben ville gerne hjem sidst
på måneden, fra Singapore, så vi besluttede at sejle
videre ret hurtigt og ende op i Sebana Cove, som er en marina på østsiden
af Malacca halvøen lige nord for Singapore.
Dagen efter checkede vi ud og fik port clearance helt til Sebana Cove,
så vi ikke behøvede at klarere ind i de forskellige havne,
vi måtte komme til. Formålet med at komme til Langkawi var
da også at få passene stemplet i Malaysia. Øgruppen
har imidlertid MANGE spændende småøer at besøge,
og vandet er fint og rent. Det må jeg så besøge på hjemturen.
Vi sejlede til Lumut og ankrede op ud for sejlklubben lidt oppe ad floden.
Vi kom ind i mørke, men det var ikke noget problem. Inde i land
mødte vi en herlig dansker, Svend. Han var billedet af en viking
med stort rødligt skæg og et vældigt humør.
Han boede i Australien og var matros. Arbejdede i en periode og havde
fri i en periode. Han havde sin båd liggende for anker ikke ret
langt fra Cosmos. Nar han havde fri i et par uger, var han hjemme hos
konen i Australien i et par dage. Nar han ikke kunne holde det ud længere,
tog han til Lumut og var på sin båd.
Vi blev der i et par dage og sejlede videre til Port Klang, som er Malaysia’s
vigtigste havn og også havn til hovedstaden Kuala Lumpur. Det var
en meget lang indsejling, men uden problemer. Vi havde medstrøm
op ad floden og sejlede ud og ind mellem både, der var ankret op
på kryds og tværs i floden. Da vi kom til Royal Selangkor
Yacht Club, var der 4 mand til at tage imod os på flydebroen. Flydebroen
ligger i floden over for klubben, så der var båd-taxi til
vores rådighed. Fine forhold incl. svømmepøl, og
ikke ret dyrt – 16 kr. i døgnet for os alle 4. Vi var en
tur i Kuala Lumpur og oppe i nu verdens højeste bygning – Twin
Towers. Vi kunne kun komme halvvejs op, hvor der er en gangbro mellem
bygningerne, kaldet ”sky bridge”. Kuala lumpur er en tip
top moderne by med fuldstændigt perfekt virkende trafikforbindelser.
Monorail sporvogne/tog, førerløs u-bane osv.
Vi sejlede videre den 22/4. Havde en enkelt opankring ved Port Dickson
og fortsatte om morgenen, fordi vi helst ikke vil sejle kystnært
om natten med alle de fiskefartøjer. Vi gik syd om Singapore den
24/4. Der er bare UTALLIGE skibe, der ligger for anker, men det var ikke
besværligt at sejle. Kl.0140 ankrede vi op på 8,2 m vand,
fordi vi skulle ind til Sebana Cove næste morgen med tidevandet.
Vi fik en god nats søvn.
Jeg havde læst, at indsejlingen til floden, hvor Sebana Cove ligger,
er godt afmærket. Det var godt nok svært at se. Der var et
par bøjer, og de var begge røde. Vi fik vist vej af en
lokal motorbåd og kom helskindet ind over sandrevlen. Der var herefter
rigeligt vand i floden. Alle bøjer var stadig røde, men
det er ikke så svært, man skal bare holde sig midt i floden.
Lokale fiskere havde bygget huse, ret store huse, på det lave vand
i floden. Vi ankom til Sebana Cove og fik fortøjet ved den anviste
plads. Det er en vældig fin marina, men der er ingen forretninger
eller reparationsmuligheder. Man kan få diesel og benzin. Der er
vand og strøm på broen og trådløst internet
overalt, og det er ikke ret dyrt. Stedet virkede meget venligt og rart.
Der er lidt langt til landsbyen og indkøbsmuligheder, men der
er gratis bus 2 gange ugentligt fra marinaen.
Den 28/4 sagde vi farvel til Stephanie og Preben. De tog færgen
til Singapore og derfra hver sin vej. Stephanie havde tabt sig 4,5 kg
på de 3 ½ uge. Jeg ved ikke, hvor meget Preben havde tabt
sig.
At sejle langtur er verdens bedste slankekur.
Med
dette vil jeg ønske alle en
fortsat god sommer i Danmark, og hvor I ellers befinder jer.
Mange hilsener fra Poul, COSMOS, Terengganu, Malaysia.