Forside

 

Til Portugal

COSMOS ligger nu i Portugal, i Povoa de Varzim. Afrejsedagen fra Guldborg F, 13/7, var helt speciel. Min hustru Gythe havde arrangeret afrejsefest. Flere damer i byen havde stegt frikadeller, lavet kartoffelsalat, salat og meget andet. HELE byen deltog, og også folk fra Guldborg L var kommet. Der var ca. 130 deltagere inkl. kommende gaster fra Frederikshavn og Ålborg og familie fra Jylland. Den lokale presse fra Folketidende var også til stede. Der var en stemning, så man fik en klump i halsen. Guldborg-musikanterne sørgede for fin underholdning.

Vi gik ud fra Guldborg med vinden lige imod, så vi valgte at gå for motor. Vi gik mellem Femø og Vejrø, så vi kunne sætte sejl. Vi holdt samme halse indtil langt ned i Langelandsbæltet, da vinden døde fuldstændig hen. Et par marsvin besøgte os om natten og sprang helt op af vandet og landede med et PLASK. Vi gik til Kiel for motor, fordi vi skulle bruge hele dagen til at gå gennem Kielerkanalen. Vi gik ind i den forkerte sluse, modtog “skideballen” og fortsatte til Brunsbüttel. Vi ankom kl. 1815, og dieseltanken havde lukket kl. 18. Næste mulighed for optankning var kl. 08 næste morgen. I land fandt jeg tankpasseren, og han tankede op for os.

Derefter gik vi ind i slusen, og efter 40 minutter var vi ude i Elben og susede derudaf med 11 knob og vinden i ryggen. Det gik rigtig godt, til vi var forbi Belgien, men så kom der vind, 22,3 m/s lige imod. Motoren gav en mærkelig hylende lyd fra sig, så vi måtte søge havn. Med kun stormsejl oppe var eneste gode mulighed Dunkerque. Vi havde ingen detailkort over lige den strækning, og vi vidste, at der var store sandrevler ud for så at sige hver havn. Midt om natten blev vi ledet ind via radio, og det gik da godt. På et tidspunkt var der ikke meget vand under kølen.

I Dunkerque mødte vi Jette og Rasmus Rasmussen fra Kolding (eks-kollega til mig). En mekaniker opdagede en revne i gear-oliekøleren. At fremskaffe en ny ville tage 14 dage. Olien blev ledet uden om køleren, så vi kunne kun bruge motoren for halv kraft. Vi afsejlede derfra den 19/7.
I Kanalen blev vi mødt af endnu en gang hårdt vejr med 22,5 m/s lige imod, og da det var slut en ny omgang af samme kaliber. Det var hårdere end ønsket men næsten som forventet. Vi blev blæst lige så meget tilbage, som vi kom frem, næsten. Da vi endelig rundede Frankrigs NV hjørne og lagde kursen mere mod syd, drejede vinden med os, så den var stadig lige imod. De næste 6 dage stod den på op til 19 m/s. Jeg har fået at vide, at det, vi var ude for, er “ganske normalt”, når man ikke afventer en gunstig langtids vejrudsigt.

De få besøg af de små delfiner muntrede gevaldigt op. Da endelig vinden tog af, fik vi passage af en varmfront, der sendte kaskader af vand mod os i 17 timer. De sidste 1½ døgn inden Varzim var vidunderlige. ALT kom på dæk, inkl. os selv, og blev tørret. Delfinerne besøgte os hele tiden, bl.a. en kæmpeflok på ca. 50 stk., som kappedes om at "drille" bådens stævn.

I Varzim fik vi en plads ved en bro. Martin Jepsen bliver på båden indtil 17/9. Til den tid skulle jeg gerne være tilbage. I mellemtiden er jeg nu atter i Kosovo, hvor jeg afslutter min kontrakt med FN pr. 26/8.

Havnepladsen koster 188 Euro/måned. med ALT, inkl. bad og vaskemaskine, overvågning og vagt om natten. En mekaniker er i gang med at skaffe en ny oliekøler. Vi brugte ellers motoren i op til 10 timer ad gangen, for 1400 omdr/min. Motoren går som en drøm, nu skal oliekøleren til gearkassen bare skiftes.
Næste etape bliver fra Varzim til Trinidad via Lissabon, Madeira, Gr. Canaria, Cap Verde, Fransk Guiana, Surinam, Guyana og Venezuela. Forventet ank. Trinidad til jul. Cirka midt i januar sejler vi videre. Ruten ligger ikke fast. Gasternes ønsker skal forsøges opfyldt. Skipper vil gerne til Yucatan, Belize, Guatemala og Honduras, men vi bruger ikke megen tid i Caribien. Der er andre ting, der trækker, så vi går formentlig gennem Panama i første halvdel af marts, særlig hvis en interesseret gast står på, på Galapagos.


Interesserede gaster kan kontakte Gythe på 5477 0247 og få tilsendt et informationshæfte.

Mange hilsener Poul Tousgaard.