Forside

Sejlplan

Der afsejles fra Guldborg medio juli 2003. Skipper arbejder i
øjeblikket for FN i Kosovo frem til 27/8. I juli har han 24 dage til rådighed. De 24 dage skal bruges således: Bunkre i DK, sammen
med besætningen sejle COSMOS til Portugal, returnere til DK.
Det er en stram plan.

Besætningen er klar. Vi sejler så hurtigt som muligt til Povoa de
Varzim i Portugal. Gasten Martin Jepsen bliver om bord til 17. september. Til den tid er skipper ankommet med en ny besætning,
og sejladsen kan fortsætte, når alting er klar.

Povoa de Varzim skal der monteres ny oliekøler, og vi skal se, om vi kan få lavet en sprayhood til forreste cockpit. Der er flere andre småarbejder, som Martin får ordnet, medens han får tiden til at gå.

Besætningen, der skal sejle med fra Varzim er klar. Det er Ole Hundevad, Albertslund, Mogens la Cour, Frederikshavn, Skipper og muligvis Anders Hammer fra Århus. På Madeira støder Bent Wincentzen, Gershøj og Helle Kia Pedersen, København, til. Vi bliver således 5 (eller 6) over Atlanten.

For at gøre noget utraditionelt (de fleste langtursejlere venter
med at sejle over Atlanten til sidst på året, af hensyn til
orkansæsonen i Caribien) vil vi i stedet for allerede i oktober
sejle fra De Canariske øer via Cap Verde gruppen til Fransk Guiana
hvor der ikke er orkaner på det tidspunkt. Stille og roligt sejler vi op langs Sydamerikas kyst til vi er i Caribien omkring juletid.

Sejlads i Caribien foråret 2004, gennem Panama Kanalen forsommeren 2004, og "med vinden" videre.

Vi skal besøge en masse skønne steder i Stillehavet. Hvilke steder,
vi skal besøge, aftales undervejs. Vi har jo alle vore ønsker.
Personligt vil skipper til Sydhavet og Truck Island i Micronesien,
hvor den japanske forsyningsflåde blev sænket under 2.verdenskrig. Vragene ligger på lavt vand, og der er mange af dem.

Skipper vil gerne opleve Micronesien, Marschalløerne og i det hele taget området nord for ækvator, hvor langturssejlerne ikke har været ret meget. Det kræver dog at man krydser stillebæltet et par gange, men det er der så ikke noget at gøre ved.


Vi skal naturligvis opleve Great Barrier reef ved Australiens nordøstkyst, og der skal opleves mange ting inde i landet.

Fra Australien går turen videre til øer i den Bengalske Bugt og det Indiske Ocean.

Den politiske situation afgør, om vi skal afslutte turen ved at sejle
syd om Afrika eller gå gennem Suezkanalen/Middelhavet.

Hjemkomst sommeren 2006.

Turen er tænkt opdelt i følgende etaper:

1. Guldborg - Gran Canaria.

2. Atlanten (Gran Canaria - Cap Verde - Sydamerika - Caribien).

3. Caribien.

4. Stillehavet.

5. Australien.

6. Det Indiske Ocean.

7. Rødehavet - Suezkanalen - Middelhavet - Danmark, eller "syd om Afrika" -
østlige Atlanterhav - Danmark.

Turen vil naturligvis blive tilrettelagt så udskiftning af gaster kan ske så let som muligt.